Cupping

Hvad er cupping?

Cupping terapi er en meget gammel behandlingsform som stammer fra Kina. Den bruges til at udrense kroppens affaldsstoffer samt frigør muskelspændinger og stagnationer i bindevævet.

Når kopperne suges fast dannes et undertryk der øger blodtilstrømningen ud i de mindste blodårer (kapillærerne). Det er her hvor blodet afleverer ilt og næringsstoffer til kroppens væv samt optager og fjerner affaldsstoffer.

Kroppen er ikke vant til at blodet ligger uden for hvor det skal være, og som resultat reagerer hjernen ved at tro, at der er en skade og starter en ”reparationsproces”. Den begynder nu at flytte væsker, udsende hormoner og kemikalier som om der var en traumatisk skade.

På klinikken bruger vi:

• Stationær cupping: Kopperne placeres på forskellige akupunktur- eller smertepunkter på kroppen.

• Glidende cupping: Kopperne bevæges enten langsomt, for at arbejde med bindevævet, eller hurtigere for at afspænde muskler.

En kombination af den manuelle terapi og cupping supplerer ofte hinanden rigtig godt.

Cupping kan afhjælpe

• Akutte og kroniske nakke/lændesmerter
  • Låsninger i facetled
  • Iskiassmerter
  • Hovedpine og migræne
  • Muskulære overbelastning
  • Stramt bindevæv og arvæv
  • Hævelse
  • Knæsmerter
  • Skuldersmerter
  • Tennisalbue
  • Golfalbue

Efter behandlingen

Sugemærker vil ofte forekomme på det behandlede område. De kan variere i farve fra let røde til helt sorte, afhængig af om du har mange stagnationer. Mærkerne vil typisk forsvinde indenfor 2-10 dage, og være mest fremtrædende efter de første behandlinger.

Andre almindelige kortvarige bivirkninger:

• Ømhed
  • Svimmelhed
  • Hovedpine
  • Træthed

Du bør drikke rigeligt med vand, så affaldsstofferne, der frigøres i organismen bliver udskilt hurtigere.