TCM står for Traditional Chinese Medicine.

Akupunktur er en behandling, der både virker smertelindrende, helbredende og præventivt på mange lidelser og stressrelaterede symptomer. Akupunktur er en del af Traditionel Kinesisk Medicin og bygger på en holistisk menneskeopfattelse.Det vil sige, at det er hele mennesket og ikke blot symptomet der behandles.

Akupunktur bruges som behandlingsform, hvor man via indstik med ganske tynde nåle i punkter på meridianer og nervebaner, påvirker kroppens helbredstilstand. Kroppens energi afbalanceres, symptomerne bliver fjernet, samt årsagen til dem.

En akupunkturbehandling varer ca. en halv time, og der anvendes naturligvis kun sterile éngangsnåle.

Nålestikket føles som en let spænding eller varme, og behandlingen medvirker en dejlig behagelig afslappende fornemmelse.

Tilskudsmuligheder til akupunktur

Sundhedsforsikring

Da jeg er RAB (Registreret Alternativ Behandler) godkendt og medlem af Danske Akupunktører, dækker de fleste sundhedsforsikringer helt eller delvist akupunkturbehandlingerne.

Dækningen størrelse er altid afhængigt af hvilken forsikring du har tegnet, så kontakt dit forsikringsselskab og hør hvad din sundhedsforsikring dækker.

Sygeforsikringen Danmark

Sygeforsikring “danmark” giver tilskud til akupunkturbehandlinger, ved en lægelig stillet diagnose. Behandlingen skal udføres af en Registreret Alternativ Behandler (RAB).

En betingelse for at få tilskud til akupunkturbehandlingen er, at oplysning herom indberettes elektronisk fra akupunktøren til Sygeforsikring “danmark” efter fastlagt specifikation.

For mere information læs her

Vigtigt!!  før du vælger din akupunktør

Da akupunkturfaget ikke er autoriseret og titlen akupunktør ikke er beskyttet, skal du se dig rigtig godt for inden du vælger din akupunktør.

Andre behandlere f.eks. læger, fysioterapeuter, massører og kiropraktorer kan vælge et weekendkursus for så efterfølgende at kalde sig akupunktør.

Derfor kig efter betegnelsen RAB (Registreret Alternativ Behandler) som er underlagt sundhedsstyrelsens regler og godkendelse, så har du et godt udgangspunkt.

Hvis du vil vide mere:

Sundhedsstyrelsen: www.sst.dk

Videns og forskningscenter for alternativ behandling: www.vifab.dk

Healthnetwork: www.healthnetwork.dk

Rabforum: www.rabforum.dk