TCM står for Traditional Chinese Medicine.

Akupunktur er en behandling, der både virker smertelindrende, helbredende og præventivt på mange lidelser og stressrelaterede symptomer. Akupunktur er en del af Traditionel Kinesisk Medicin og bygger på en holistisk menneske opfattelse. Det vil sige, at det er hele mennesket og ikke blot symptomet der behandles.

Akupunktur bruges som behandlingsform, hvor man via indstik med ganske tynde nåle i punkter på meridianer og nervebaner, påvirker kroppens helbredstilstand. Kroppens energi afbalanceres, symptomerne bliver fjernet, samt årsagen til dem.

En akupunkturbehandling varer fra en halv til en hel time, og der anvendes naturligvis kun sterile éngangsnåle.

Nålestikket føles som en let spænding eller varme, og behandlingen medvirker en dejlig behagelig afslappende fornemmelse.

Vigtigt!! før du vælger din akupunktør

Da akupunkturfaget ikke er autoriseret og titlen akupunktør ikke er beskyttet, skal du se dig rigtig godt for inden du vælger din akupunktør.

Derfor kig efter betegnelsen RAB (Registreret Alternativ Behandler) som er underlagt sundhedsstyrelsens regler og godkendelse, så har du et godt udgangspunkt.

Akupunktur kan afhjælpe

• Alle former for smerter
  • Allergier, af forskellig slags
  • Astma samt bronkitis, hæshed samt hoste
  • Bihulebetændelse
  • Bivirkninger ved kræftbehandling
  • Blodtryk, hyper- og hypotension
  • Gigtsygdomme i led og muskler
  • Hovedpine, migræne
  • Hudproblemer
  • Hormonelle forstyrrelser
  • Immunsygdomme
  • Infertilitet, kvinder
  • Kredsløbslidelser
  • Kvalme og opkast, inkl. Graviditetskvalme
  • Mandlig seksuel dysfunktion
  • Mave- og tarmlidelser
  • Menstruationssmerter  og forstyrrelser inkl. PMS og PCO
  • Psykiske problemer angst og depressioner
  • Søvnproblemer

Efter akupunktur behandlingen

Det er naturligt, at der opstår visse reaktioner i kroppen efter en akupunkturbehandling. Dette er blot tegn på, at behandlingen har startet en udrensningsproces.

I de fleste tilfælde føles en forbedring af tilstanden, men det er ikke unormalt at følgende kortvarige reaktioner kan forekomme f.eks.:

• Træthed
  • Let utilpashed
  • Svimmelhed eller kvalme
  • Stærkt lugtene urin eller afføring
  • Kortvarig opblussen af lidelsen
  • Humørsvingninger

Du bør drikke rigeligt med vand, så affaldsstofferne, der frigøres i organismen, bliver udskilt hurtigere